...toata lumea minte ??!....

Cand esti inteligent si cand esti intelept?
Esti inteligent daca nu crezi decat jumatate din ceea ce auzi; esti intelept daca stii care jumatate!...

luni, 22 februarie 2010

Romeo si Julieta...

Aseara am fost la tetrul de opereta din spate de la Intercontinental, Ion Dacian , pe numele lui. Am ajuns greu pentru ca ploua cu galeata si cum se intampla cand te grabesti, s-a facut coada la parcare, si nu o coada normala de masini ci o coada de melteni in masini , care mergeau probabil sa se culturalizeze sa vada nemuritoarea piesa a lui William Shakespeare , Romeo si Julieta. Am intrat in parcare si pret de 10 minute, desi este o parcare cu plata dotata cu mai multi angajati , care sprijina barierele sa nu cada, nu am reusit sa parchez, deoarece nu erau locuri libere, iar masinile erau invitate sa intre, non stop. Am parcat-o intr-un tarziu, regulamentar, intr-o rana , pe un maldar de zapada , pe contrasens, dar relativ aproape de intrarea teatrului.
...lume multa, agitatie  si desi intarzaiasem nu incepuse piesa, multumim lui Dumnezeu ca nu suntem in Germania si inaintam cu greu pana in sala unde am timp sa cumpar un program si sa ne gasim locurile.
In program vad ca Romeo este Jorje, un baiat care prezinta o emisiune cu cantaciosi pe la tv., omu' nu e prea inalt, asa ca Julieta trebuie sa fie miniona gandesc eu . Ma uit dupa Julieta  in program si vad ca este... unguroaica, cel putin asa se vede dupa nume, misto zic..., apoi vad distributia si o multime de nume unguresti...., vreau sa mentionez ca nu am citit inainte nici o recenzie despre piesa asa ca totul  a fost o surpriza !
A inceput !..., doua cuvinte in romana, 10 in maghiara si tot asa, noroc ca avem sus traducere in romana si engleza.... ! Noi suntem nascuti si crescuti in Bucuresti, asa ca suntem oarecum toleranti cu minoritatile si destul de umblati ca sa intelegem lucrurile la nivel de globalizare, dar....orisicat ! Marturisesc, ca mi s-a strans un pic inima si am fost destul de sceptic, cel putin la inceput...dar, am zis ca este un exercitiu artistic si ca trebuie sa facem si noi  un efort sa trecem peste orice sentimente nationaliste, pentru ca in arta desi poate suna stereotipic, nationalismul nu-si gaseste locul  ! Muzicalitatea limbii maghiare , pentru noi care vorbim si suntem obisnuiti cu o limba de provenienta latina, melodioasa si oarecum dulce (  opera cu care ne-am obisnuit deja , utilizeaza, functie de marii compozitori : italiana , franceza sau chiar germana), recunosc ca m-a zgariat pe creier, cel putin pana m-am implicat in piesa. Asta n-a fost greu pentru ca in sala erau multi tineri care dupa putin timp aplaudau si strigau euforici, ca la un concert rock, de parca erau rude cu aia de pe scena !... mai stii ?!..., iar starea lor am imprumutat-o prin mimetism, repede, repede.
Punerea in scena a fost nonconformista si interesanta, personajele purtau haine ca in Mad Max, dar fara sa fie rupte si jerpelite, incercand sa ne convinga cumva, ca ne aflam in zilele noastre ca si situare temporala.Ca si situare spatiala scena arata  ca o  piateta centrala unde se strang tinerii, un fel de piata Romana, pe la gura de metrou vara,  pe seara, cand baietii cauta cate o fata ca sa ....socializeze, ca sa zic asa....
Am vazut o regie foarte buna, o scenografie deasemenea buna si o colaborare romano-maghiara , de exceptie !(erau foarte credibile mamele din familii cand se certau !, parca erau pe la B.O., cum adica ce e ala ?!, adica Bucur Obor, in piata !)
Artistii : buni, au cantat si dansat bine , s-au implicat , au transpirat, unii au avut emisie vocala buna, altii mai putin buna, na, dupa talent si inspiratie, dar concluzionand , merita vazut si ascultat !

Treaba cu adevarat interesanta a fost filozofia show-ului :
* Romeo= Jorje=roman /Julieta=Vago Bernadette=unguroaica
*familia Montague=romani / familia Capulet=maghiari
    In piesa originala familiile se urau, pentru ca se urau, William stie de ce , dar aici...., aici..., unii sunt unguri iar altii romani, nasol nu ?!
    Hai ca la Bucuresti mai merge treaba , ca dupa cum am spus pe aici suntem mai relaxati cu nationalitatile, dar iti dai seama, mai incolo pe la Covasna sau Harghita, naspa rau ! sau ca sa globalizez Israel si Palestina va suna cunoscut ?!
    Dupa cum stii, personajele principale, mor..., da mor, dar nu chiar ca in piesa originala, insa sfarsitul e tot acelasi pentru toti ! Bineanteles e mai greu sa mori in tinerete, mai ales cand esti  sanatos si bogat iar  viitorul iti promite totul, iar familia te iubeste !
    Julia, ca asa se pronunta pe ungureste " Julieta", se cupleaza cu Romeo....si ca sa intelegi mai bine atmosfera si limbajul astea sunt cuvinele folosite in spectacol : a se cupla, a  se mozoli, bunaciune, etc .Show-ul a fost presarat si cu scene hot, ca atunci cand Jorje o saruta si o pipaie pe Julia, destul de credibil as spune eu ! ... dar si cu scene umoristice adica atunci cand Julia i se adreseaza lui Romeo in ungureste iar acesta , inocent raspunde NEM TUDOM !, dar dupa care se saruta !, probabil ca a inteles la nivel de subconstient ceva sau i-o fi facut Julia cu ochiu' , eu n-am vazut ! Personajele principale desi nu vorbesc aceeasi limba se iubesc si se inteleg perfect !, mai putin faza cu otrava...., ma rog, dar trebuiau sa moara  cumva  ?! ...altfel nu mai aveam nici o pilda nu ?!... orisicat cum ar zice varu' meu eu cred ca popa ala a fost de vina...
    Concluzionand, asa cum a spus si directorul teatrului la sfarsit, pe scena dupa vreo 5-6 runde de aplauze in picioare : "ura dintre familii, va omoara copii !", na !, ca am scris-o.
    ...daca nu ai inteles suficient, du-te si vezi piesa , o sa iti placa efortul de acolo, iar teatrul muzical din Budapesta este excelent ca organizare si distributie, daca nu ai timp in Bucuresti am inteles ca se mai joaca din cand in cand si acolo, acolo in Buda sau Pesta, aceeasi piesa, cu ai nostrii si ai lor, asta ca sa se inteleaga si acolo ceea ce incearca ai lor sa transmita la ai nostrii aici....

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu